Saturday, December 8, 2012

Anbefalingsbonanza!

Hmmm... jeg er kanskje ikke altfor up-to-date men her kommer det noen anbefalinger av noen fine ting jeg har oppdaget i løpet av de siste ukene:


1. Jeg starter med et band jeg så live for bare en uke siden. Nemlig Oslo Ess. Et rock/pønk band fra Oslo (Haha, hvem kunne ha gjettet det?!). Ihvertfall skriver de fine tekster og fremstår som et veldig tøff gutteband - selv om de egentlig er utrolig søte (skulle kanskje ikke si det høyt?!). Og, som sagt, kom de til Wien og holdt en dødsfet konsert. Kjempestemning (Se på meg! Jeg bruker ungdomsspråk!! Så tøff, jeg er!!) - til tross for at det var bare få mennesker i publikumet (og jeg tror, ca. 60% av de som dukket opp var norske).
Så det anbefales å se Oslo Ess live hvis man får mulighet til det.


Oslo Ess under konserten i Wien @ Arena, 29. nov. 2012


2. Denne uka hadde vi en skandinavisk filmkveld på universitetet. Det vil si, fire filmer i fire ulike språk. Den norske filmen vi så var: Hjem Til Jul. En litt ukonvensjonell julefilm som består av flere små handlinger som knyttes sammen til slutt. Så morsom og så rørende med litt gåsehud-feeling her og der. Men samtidig ikke altfor søte og "christmassy". Og denne blandingen av humor, fine dialoger og noen rørende scener likte jeg ganske godt. Se traileren her --> Hjem Til Jul.
Så hvis man ikke har sett filmen til nå, er det på tide å se den. Snart er det jo jul osv.. :)




3. Innenfor norskkurset måtte vi lese Kjersti A. Skomsvolds debututgivelse: Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg. Hun skriver om en gammel dame og tankene hun har. Historien selv er egentlig trist og melankolisk fordi boka handler mer eller mindre om ensomhet og også om døden. Men det som er spennende er at Skomsvold pakker historien inn i vatt. Hun bruker rimer og det hun skildrer virker ikke så trist enn det egentlig er. Og det er noe jeg har alltid likt godt - når jeg leser, ser på filmer eller hører musikk - når forfattere, musiker osv. pakker et tungt tema i humor og myke toner.
Jeg vil si at Skomsvold kanskje er skrivekunstens Susanne Sundfør. Derfor må man lese denne boka.




4. Brille - det er ikke bare et optisk instrument for å forbedre synet (og som gjør menn mer attraktiv, faktisk) men også navn på et av NRKs TV-programmer. Her har vi norske komiker som svarer på vitenskapelige spørsmål. Og jeg sverger, jeg har aldri sett noe så morsomt og informativt på samme måte. Og programmet får to ekstra poeng fordi man kan se det også utenfor Norge og det kommer med norske undertekster (som er praktisk når man lærer norsk)!! Hurra!!
Dette er uten tvil verdens beste TV-programm og må ses. Og det KAN ses her --> NRKs Brille.




5. Til slutt så vil jeg gjerne anbefale bloggen til en av mine venner som flyttet denne sommeren fra Østerrike til Bergen. På bloggen hennes finnes det masse deilige matoppskrifter, det hun driver med i Bergen og litt tull da også. :) Bare skjekk bloggen og ser på all de fine bilder av maten hun har laget. Njam, njam!!







1 comment:

  1. Hey,
    Hiphop recording sensation, Provy Suflayy released his first single off his new album!

    ‘A Star Burnin Brite’ features New Zealand’s “best kept secret”Kiwi artist-Rachel Schryvers.

    Go buy now on Itunes and other fine online retailers for only $.99 cents!!

    Check out the video now on youtube!
    https://www.youtube.com/watch?v=X06H7IVEbAY

    ReplyDelete