Tuesday, May 1, 2012

Takk for sist!

Siste lørdag (28. april) var vi på teateret. Vi, det vil si, noen av oss fra norskkurset og læreren. 
Men det var bare en liten del av en finfin kveld.

Vi så Ibsens "John Gabriel Borkman" @ Theater in der Josefstadt her i Wien. Jeg husker egentlig ikke siste gangen jeg var i en teaterforestilling. Og det betyr enten at det var lenge siden eller stykket jeg så var ikke godt nok for å huske. Men ihvertfall var det interessant å se Ibsen-stykket på tysk etter å ha lest det på norsk. Forestillingen selv var litt modernere enn måten original-teksten ble skrevet i. Også var det litt minimalistisk. Og morsommere enn originalen. Skuespillerne gjorde en fabelaktig jobb på scenen - det var litt som de aldri har gjort noe annet enn å spille rollene sine i dette Ibsen-stykket. En god opplevelse!!



Her et bilde av forestillingen: John Gabriel Borkman og Fru Borkman. 
Hmm... morsomt egentlig at jeg fant bildet på mitt kamera fordi jeg er sikker at jeg tok d'ikke - det var jo forbudt å fotografere eller filme! *hyyysj*;)


Det var kanskje klokka 10.15 om kvelden da teaterforestillingen var slutt og så bestemmte vi oss å dra noensteds for å drikke noe. Været var perfekt for å sitte utendørs. Og etter en stund gikk vi videre til en liten jazz-pub. Åh, fantastisk!! Ingenting er bedre enn å sitte sammen med venner (og læreren), drikke øl og prate om alt mellom himmel og jord. Man blir kjent med hverandre og man kan diskutere om et tema vi vanlig får ikke tid til å snakke om i kurset. Og ikke minst det norske språket - musikk i ørene mine! :)
For moro skyld prøvde vi å lære læreren vår noen typiske østerrikske uttrykk - en liten innføring i dialektene våre, so to say! Han klarte det egentlig ganske godt.

Litt senere fikk vi ideen til å gå til en karaoke-klubb som var rett i nærheten. Som sagt, som gjort!! Og da ble det vilt på en god og morsomt måte. :) Selv læreren vår fikk vi til å synge "Der Kommissar" av Falco sammen med oss! Herre!! Det er vanskelig å tro hvis man ikke har hørt og sett det, men heldigvis har vi fotodokumentarisk bevis på det. Hehe... må si at vi var fantastisk bra. :) Høydepunktet var det da en fyr fra kurset "performte" til Right Said Freds "I'm Too Sexy" - vel... det var meget underholdende. :D


Kl. 5 om morgen forlot vi klubben og dro hjemover. Kl. 6.30 kom jeg hjem. Wow!

Jeg håper bare at vi tar det igjen snart og vil takke for en fantastisk legendarisk kveld.


PS: Halloooo?!?! Da skrev jeg jo på norsk. Jeg er selv litt overrasket... men okej! De som finner de 57 feil i teksten får gjerne å beholde dem. ;)



No comments:

Post a Comment